keskiviikko 6. maaliskuuta 2013

Filkkarit I: Mainoksia leffateatterissa


52/365
Tampere Film Festival: ke 6.3. Plevna
Darren Walsh

Kenties maailman lumisin elokuvafestari pyörähti käyntiin omalta osaltani animaation merkeissä. Darren Walshin töistä koostettu näytös sisälsi paljon mainoksia ja jonkin verran ohjaaja-animaattorin muita, noin minuutin mittaisia lyhäreitä.

Mainokset ovat usein Filkkareiden tarjonnasta helppotajuisimpia ja siksi niitä on mukava katsoa, vaikka se elokuvateatterissa vähän hassulta tuntuukin. Ulkomaiset mainokset vaikuttavat lähes poikkeuksetta paremmilta kuin suomalaiset jos niitä sattuu vaikkapa matkoilla näkemään. Aina mielenkiintoisempaa on kuulla tarinoita niiden synnystä. Darren Walsh oli näytöksessä paikalla powerpointteineen ja esitys keskeytettiin noin kymmenen minuutin välein, jotta hän saattoi avata mainosten ja muiden lyhykäisten animaatioiden taustaa.

Darren Walsh Plevnassa.

Walsh on tunnettu animoija, joka käyttää piksillaatiotekniikkaa: "näyttelijä toimii elävänä nukkena, filmi kuvataan ruutu kerrallaan ja joka kuvan välissä asentoa ja maskia muutetaan pikkuisen" (ohjelmakirjasta). Ennen mainosuraansa Walsh työskenteli saman katon alla kuin Wallace & Gromitin tekijät ja loi mm. Angry Kidin, jonka naamarin takana toikkaroi itse.

Näytännössä nähtiin useampia Angry Kid -jaksoja, mutta itse tykkäsin eniten mainosten loppuun asti hiotusta ulkoasusta ja hauskoista käänteistä. Walshin tunnetuin luomus lienee venäläinen nelisormimangusti Aleksandr Orlov, joka syntyi alkujaan mainostamaan Compare the Market -sivustoa. Mangustimainokset olivat valtava hitti, mikä luultavasti ei tarkoittanut sitä, että niiden mainostama sivusto olisi sitä ollut. Mangusti alkoi elää omaa elämäänsä ja on sittemmin julkaissut mm. omaelämäkerran.


Walshin painotus söpöihin eläimiin näkyy myös Sony Bravia -mainoksessa, jossa värikkäät puput valtaavat kaupungin. Tämän mainoksen tekoprosessista oli erityisen kiinnostavaa kuulla ja kun tietää kaiken siihen kuluneen ajan ja vaivan, osaa hienoa työnjälkeä arvostaa. Esimerkiksi jokaista loikkaavaa pupua kohti piti olla kahdeksan eri asennossa olevaa vahapupua, joita sitten siirreltiin tarkasti eteenpäin. Kuumina kuvauspäivinä puput alkoivat myös sulaa ja paikalla oli jatkuvasti ihmisiä muovailemassa niitä lisää.


Tämän näytöksen voi katsastaa vielä lauantaina 9.3. klo 18 Plevnassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti